Tuesday 29 November 2011

Kriteria Yang Perlu Sebagai Pemimpin Pasukan Beruniform

Pemimpin dan Kepimpinan


PENDAHULUAN
Apakah faktor-faktor yang menyebabkan segelintir sahaja individu ataupun ketua yang berjaya menjadi pemimpin berkesanPersoalan ini sudah lama cuba dijawab oleh pakar-pakar yang mengkaji bidang kepemimpinan. Untuk menjawab teka-teki itu mereka mengemukakan dua penjelasan, iaitu kepemimpinan yang berkesan datang daripada dua sumber, iaitu ciri-ciri peribadi seseorang pemimpin dan pola tingkah laku pemimpin.

TAKRIFAN PEMIMPIN
Pemimpin akan menentukan hala tuju dan jatuh bangun masyarakat itu. Dia bukan sahaja bertanggungjawab untuk memastikan setiap anggota masyarakat mendapat gambaran yang jelas terhadap setiap polisi, arahan dan tugas tetapi juga memastikan setiap arahan dan tugas berkenaan dipatuhi dan dituruti oleh anak buahnya.

TAKRIFAN KEPEMIMPINAN
Kepemimpinan telah menjadi objek kajian sejak permulaan abad ini. Pada hari ini, terdapat berbagai definisi untuk kepemimpinan efektif hasil daripada penyelidikan empirikal. Berikut adalah beberapa definisi kepemimpinan:

a) Kepemimpinan ialah mempengaruh, membimbing pengikut ke satu arah, haluan, tindakan    dan pendapat.
b) Kepemimpinan ialah proses untuk mempengaruhi aktiviti satu kumpulan ke arah mencapai satu matlamat.
c) Kepemimpinan ialah interaksi dua hala antara seorang pemimpin dengan setiap subordinatnya.
d) Kepemimpinan ialah menambah pengaruh ke atas suibordinat supaya mereka mematuhi peraturan dan arahan organisasi.
e) Kepemimpinan ialah pengaruh yang efektif.
f) Kepemimpinan ialah mengguna kuasa yang tidak dapat dielakkan untuk mempengaruhi fikiran dan tindakan orang lain.
Walaupun terdapat perbezaan dari segi definisi kepemimpinan, namun terdapat persamaan . dua konsep penting. Pertama, kepemimpinan ialah hubungan antara atau lebih orang di mana pengaruh dan kuasa ditabuh dengan tidak saksama. Konsep kedua ialah pemimpin tidak boleh wujud berseorangan.

CIRI-CIRI PEMIMPIN
(a) Semangat
Seorang pemimpin perlu mempunyai cita-cita, ketabahan, ketekunan tekad, daya usaha, tenaga dan hasrat untuk berjaya.

(b) Kebijaksanaan dan kepintaran
Seorang pemimpin yang bijaksana adalah pemimpin yang memilih kecerdasan yang baik. Dengan kecerdasan yang baik atau akal yang panjang, dia dapat menggunakan pertimbangan akalnya, atau budi bicaranya dengan adil dan saksama bagi kepentingan orang ramai dan bukan untuk kepentingan dirinya sendiri. Tambahan pula, mereka juga berupaya menggabungkan dan mentafsirkan maklumat-maklumat yang banyak.

(c) Keyakinan diri
Seseorang pemimpin percaya pada keupayaan diri sendiri. Justeru, pemimpin harus mempunyai disiplin peribadi , boleh diteladani dan sentiasa menjadi contoh.

(d) Dorongan Kepemimpinan
Pemimpin harus mempunyai hasrat yang tinggi mahu mempengaruhi individu-individu lain supaya menyokong usaha bagi mencapai tujuan dan matlamat yang sudah ditetapkan.

(e) Berpengetahuan dan berpengalaman
Pemimpin bukan sahaja memiliki keahlian atau ketrampilan dalam bidangnya, tetapi juga mempunyai minat yang mendalam dalam bidang itu supaya dia berupaya memberi tunjuk ajar dan pimpinan yang lebih berkesan.
(f) Kreativiti
Pemimpin berupaya mencipta idea-idea yang baru dan berguna supaya dapat menghasilkan kerja yang lebih berkualiti dan berkesan.
(g) Fleksibiliti
Pemimpin harus pandai menyesuaikan diri dengan keperluan individu-individu yang mereka pimpin dengan keperluan situasi dan masa. Ciri ini membolehkan para pemimpin mengenal pasti tindakan-tindakan yang sewajarnya mereka ambil dalam keadaan-keadaaan tertentu dan melaksanakan tindakan itu.

(h) Sihat dari segi jasmani dan rohani
Pemimpin memiliki kestabilan emosi, tabah dan sabar, tidak mudah naik darah tetapi tenang dalam menghadapi sebarang masalah dan cabaran, tahu memilih dengan tepat dan tahu perkara yang harus didahulukan.

(i) Kejujuran, amanah dan integriti
Tanpa sifat amanah, pemimpin itu tidak akan mendapat kepercayaan daripada ahli-ahli. Keutuhan dan kestabilan sesebuah pertubuhan itu banyak bergantung kepada sifat jujur serta amanah para pemimpinnya.
(j) Sifat terbuka
Pemimpin yang baik suka berterus-terang, tidak menyembunyikan sesuatu sehingga menjadikan para anggota persatuan menaruh perasaan syak wasangka. Selain itu, dia juga mudah dihubungi dan ditemui pada bila-bila masa.

KEPEMIMPINAN PELAJAR
Di sekolah, pengawas, ketua tingkatan, ketua rumah sukan, pustakawan, pengerusi persatuan, kelab atau badan beruniform adalah pemimpin-pemimpin muda yang berpotensi. Mereka bertanggungjawab untuk memandu dan membimbing pelajar-pelajar lain untuk mencapai kecermerlangan akademik, kemantapan disiplin dan menerapkan nilai-nilai murni yang bersesuaian dengan budaya sekolah.
Kedudukan Pemimpin Pelajar Dalam Struktur Organisasi Pentadbiran Sekolah
Dalam Struktur organisasi pentadbiran sekolah menengah, gerak kerja kokurikulum iaitu persatuan dan kelab, pasukan beruniform, sukan dan olahraga adalah di bawah pengawasan Guru Penolong Kanan Hal-ehwal Murid (HEM).

Guru penasihat lembaga pengawas, persatuan dan kelab, pasukan beruniform, permainan serta guru-guru rumah sukan adalah dipertanggungjawabkan untuk membantu Guru Penolong Kanan HEM dalam melaksanakan tugasnya. Mereka sebagai pembimbing kepada pelajar juga bertanggungjawab memajukan dan meningkatkan minat, bakat serta kemahiran pelajar bagi melahirkan pemimpin yang benar-benar berketrampilan.

Perlantikan Atau Pemilihan Pemimpin Pelajar
Kebanyakan sekolah menengah di negara kita, mengamalkan sistem pengawas sebagai satu cara untuk menyemai bakat kepemimpinan di kalangan pelajar. Pengawas-pengawas adalah dilantik oleh pihak sekolah daripada kalangan pelajar senior berdasarkan kriteria-kriteria seperti penampilan pelajar dari segi kelakuan dan kecerdasan mereka. Selain itu, mereka juga harus merupakan seorang yang aktif dalam kegiatan olahraga atau gerak kerja kokurikulum. Para pengawas sebagai pemimpin haruslah mempunyai sahsiah yang baik dengan kualiti peribadi yang dapat dijadikan contoh kepada pelajar yang lain.
Walaupun terdapat pemimpin-pemimpin yang dilantik oleh sekolah tetapi ada juga sekolah yang memberi kebebasan kepada para pelajar untuk memilih pemimpin masing-masing. Sebagai contoh, di beberapa buah Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) terdapat Badan Wakil Pelajar (BWP) di mana pucuk pimpinannya dipilih oleh para pelajar sendiri bagi mewakili mereka dan memperjuangkan hal-hal kebajikan pelajar.

Di samping pengawas sekolah, ketua-ketua tingkatan dan ketua-ketua dorm (bagi sekolah berasrama) adalah dilantik oleh sekolah. Sementara itu, ketua-ketua rumah sukan, pengerusi-pengerusi persatuan akademik, kelab-kelab rekreasi, pasukan beruniform biasanya dipilih oleh ahli-ahli berdasarkan kebolehan dan kewibawaan pelajar-pelajar tersebut.

Pemimpin Pelajar Yang Berketrampilan Dan Berwibawa
Pelajar yang dilantik mahupun dipilih untuk menjadi pemimpin seharusnya berupaya mengerakkan anggota-anggota di dalam sesuatu kumpulan, membimbing dan mengarahkan mereka menuju ke suatu matlamat. Dia harus sedar bahawa dia adalah bertanggungjawab terhadap orang-orang yang dipimpinnya dan berkeyakinan serta bermotivasi untuk memberi khidmat bakti, tenaga dan fikiran untuk kesejahteraan dan kepentingan ahli-ahlinya. Seseorang calon pemimpin bukan sahaja harus mempunyai bakat memimpin, tetapi jug bersedia untuk dipimpin

Semangat pengabdian dan kesetiaan tinggi terhadap organisasi dan ahli turut harus ditanam dalam hatinya. Berikutan itu, dia haruslah sanggup berkorban untuk memastikan persatuan yang dipimpinnya terus maju. Dia harus mengakui bahawa adanya perbezaan individu dan pengharapan meraka juga adalah tidak sama. Oleh itu, komitmen kepada pemimpin mahupun bidang tugas mereka haruslah diwujudkan di kalangan ahli jawatankuasa dan juga ahli-ahli bagi kebaikan organisasi.
Dalam usahanya untuk memajukan organisasi yang dipimpinnya, dia haruslah mempunyai daya inisiatif dan kreatif yang tinggi. Sebelum itu, dia haruslah mempunyai kefahaman yang mendalam tentang prinsip, keperluan dan bidang tugasnya. Berpandukan itu, dia bolehlah merancang dan melaksanakan progam-progam yang memberi manfaat kepada ahli-ahli. Dengan itu, organisasi akan menjadi lebih terkenal dan dapat menarik lebih ramai ahli.

Seorang pemimpin harus memiliki keinginan yang kuat untuk memajukan diri sendiri supaya menjadi manusia yang berilmu, berpengalaman luas dan mampu berkomunikasi sama ada secara lisan mahupun secara bertulis dengan cara yang paling efektif. Kemampuan berkomunikasi ini penting agar maklumat yang hendak disampaikan kepada orang-orang yang dipimpinnya dapat difahami dengan jelas. Bagi meningkatkan daya kepemimpinannya, seseorang pemimpin seharusnya memperbanyakkan bacaannya, menghadiri kursus, bergaul dengan orang yang lebih berilmu mahupun berpengalaman dan meminta tunjuk ajar atau nasihat daripada guru penasihat.
Selain itu, dia juga harus memastikan dirinya sentiasa berada dalam tahap kesihatan yang tinggi, emosi dan mental yang stabil. Mereka juga haruslah merupakan individu-individu yang dinamik, sanggup menerima tugas dan tanggungjawab yang berat, berani mengambil risiko , semangat juang yang tinggi, berakhlak mulia, tegas tetapi adil dalam membuat pertimbangan, ketajaman fikiran, pandai menyesuaikan diri, tekun dan gigih. Dengan kelebihan-kelebihan ini, seorang pemimpin yang berwibawa dilahirkan dan seterusnya dihormati dan dipatuhi oleh ahli-ahlinya.

Pemimpin Pelajar: Ketua Tingkatan Dan Ketua Persatuan Atau Pasukan Beruniform.
Sebagai seorang ketua tingkatan, dia sendiri haruslah berdisiplin sekiranya dia mengharapkan pelajar-pelajar lain turut berdisiplin. Bagi menjadi model kepada pelajar, dia perlu sentiasa berpakaian kemas, menepati waktu, mematuhi peraturan sekolah dan arahan guru. Selain itu, dia juga harus pandai bergaul, dapat menyesuaikan diri dan sedia membantu pelajar lain. Dia tidak boleh berlagak, mengasingkan diri dan ditakuti oleh pelajar-pelajar lain. Dia seharusnya menunjukkan keunggulan peribadinya agar disegani oleh semua pelajar.

Sementara untuk menjadi seorang ketua atau pemimpin sesebuah persatuan akademik atau pasukan beruniform, seseorang itu haruslah mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang lebih luas serta minat yang lebih mendalam terhadap bidang itu berbanding dengan orang lain. Ini adalah kerana dia akan menjadi rujukan ahli sebelum guru penasihat dan dapat mewujudkan kepemimpinan yang lebih berkesan. Dia bukan sahaja harus mendorong, memberi perangsang kepada ahli malah berupaya dan berani menasihat, memberi petunjuk serta membantu ahli-ahli untuk terus maju demi kebaikan organisasi amnya dan ahli-ahli khususnya.

PENUTUP
Akhir kata, selaku pemimpin pelajar seseorang itu haruslah mengimbangi di antara tugas akademik dan tugas kepemimpinan. Walaupun mereka digalakkan untuk meraih sebanyak mungkin pengalaman daripada kokurikulum tetapi ilmu pengetahuan daripada buku turut tidak boleh diabaikan. Mereka haruslah peka kepada perkembangan persekitaran dan sedia menerima segala tugas dan tanggungjawab yang diberi lalu menyempurnakannya dengan bersungguh-sungguh dengan bermatlamatkan kecemerlangan dalam semua bidang yang diceburinya.


No comments:

Post a Comment